Combattimento
Take Five!
Van Leipzig naar Dresden
Johann Sebastian Bach had al vroeg contacten in de muziekstad Dresden, en die banden werden vanaf 1733 nog nauwer nadat zijn oudste zoon Wilhelm Friedemann daar organist werd. Hoewel de stad vooral bekend stond om zijn opera’s, kerkmuziek en groots bezette concertos, werd er toch ook kamermuziek gemaakt. Telemanns prachtige, late strijkersconcert in Es bleef in een kopie van de Dresdense concertmeester Pisendel bewaard. Net zoals Telemann was Johann Friedrich Fasch zijn carrière in Leipzig begonnen; zijn canonische sonate, eveneens te vinden in een Dresdens handschrift, is een ingenieus werk dat zeker de bewondering van Bach heeft weggedragen. Een andere triosonate die in Dresden bewaard bleef stamt van de Stuttgarter hofkapelmeester Brescianello. Nog obscuurder is de bijna-naamgenoot van onze eerste violist: Johann Friedrich Schreyfogel, die een aantal opmerkelijke concerti en vioolsonates heeft nagelaten. Het wonderkind Johann Gottlieb Goldberg – die zijn naam verleende aan Bachs beroemde clavecimbelvariaties uit 1741 – was een leerling van zowel Friedemann te Dresden als vader Bach te Leipzig; zijn vierstemmige Sonate in c-klein is een tour de force van contrapunt, dramatiek en virtuositeit voor alle strijkers. Hij had het niet van een vreemde: de twee fuga’s met inleiding die van Friedemann Bach klinken laten horen dat hij op dit gebied niet onderdoet voor zijn vader.
Programma:
Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Concert à 4 in Es (TWV 43:Es1), voor 2 violen, altviool en continuo
Giuseppe Antonio Brescianello (circa 1690-1758)
Triosonate in b, voor 2 violen, altviool en continuo
Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784)
Praeludium & Fuge in c, Fk 29/32, voor clavecimbel
Johann Friedrich Schreyfogel (circa 1707-circa 1749)
Concerto in d, voor viool, strijkers en continuo
Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784)
Adagio & Fuga in d, (Fk 65), voor 2 violen, altviool en continuo
Johann Friedrich Fasch (1688-1758)
Canonische Sonate in D, voor viool, altviool en continuo
Johann Gottlieb Goldberg (1727-1756)
Praeludium in C & Sonate in c, voor 2 violen, altviool en continuo
Musici:
Cynthia Freivogel & Quirine van Hoek, viool
Marjolein Dispa, altviool
Diederik van Dijk, cello
Erik Olsman, contrabass
Pieter Dirksen, klavecimbel
Sören Leupold, chitarrone
Zaal open: 15.30 uur
Kosten: € 20,=, kinderen tot 18 jaar gratis
Voor info en reserveringen onder vermelding van het aantal personen en datum: engelenbak@gmail.com
Betaling: gaarne vooraf betalen door overmaking naar IBAN NL18 RABO 0148 52 95 26 t.n.v. Stichting De Engelenbak
Passe-partout voor alle 12 concerten 2022 – 2023: € 170
Tjallien van Loon-de Jong: 06-14255605